Monday, August 30, 2010

KENALI DIRI ANDA

selamat sejahtera kpd semua pembaca...

kali ini sy ingin mengulas tentang isu diri kita.. pembaca sekalian, adakah anda semua kenal diri anda? apakah yg anda tahu tntang diri anda? bagi kebanyakan orang yg sy kenali, mereka sebenarnya tidak begitu tahu dan faham dgn diri mereka sendiri... percaya atau tidak?

sebahagian besar dari kita mengatakan mereka kenal diri mereka sendiri kerana mereka pasti dgn apa yg mereka suka, apa hobi mereka dan mereka tahu apa yg mereka rasa. adakah ini dikatakan mengenali diri?? pada pendapat sy, mengenali diri sendiri belum dikatakan mencukupi dgn mengetahui semua itu. kita boleh dikatakan mengenali diri jika kita tahu atau sedar kekurangan atau kelemahan diri kita, kekuatan diri kita, asal-usul kita, ape yg kita sdng lakukan, matlamat kita dan tujuan hidup kita. kita juga perlu tahu sejauh mana penerimaan masyarakat terhadap diri kita.

pernahkah anda mengkaji dan menganalisa kekuatan dan kelemahan diri anda? hal ini sngt penting tp mengapa?? bila kita tahu kelemahan diri, kita akan cuba memperbaikinya dan bila kita kita tahu kekuatan diri kita, inilah yg menjadikan kita bertambah yakin dan bersemangat. jadi sememangnya jelas bahawa dua aspek ini boleh membawa kesan positif pd diri kita.

beralih kpd asal-usul diri kita.. adakah anda semua tahu dari kalangan keluarga manakah anda berada? siapa kita? soal apa bangsa kita, siapa ahli keluarga kita, apa agama kita, taraf apakah kita, semuanya bukan isu yg harus dititiberatkan tetapi dgn mengenali dan mengetahui semua ini, kita akan lebih menghargai apa yg kita ada. hal ini juga dpt mengelakkan kita dr lupa diri.

dlm pekerjaan seharian, pernahkan anda terfikir apa sbnrnya yg sedang anda lakukan? apa tujuan anda melakukannya dan apakah sbnrnya kehendak anda? adakah ianya selari dgn perbuatan anda? jika tidak, apakah kelebihannya sehingga anda membuat keputusan tersebut? adakah ianya berbaloi dan adakah anda gembira? benarkan ini cita2 anda, impian anda dan apa sbnrnya matlamat anda?

dlm kita meniti kehidupan ini juga, sejauh mane penerimaan masyarakat terhadap kita? baikkah atau sebaliknya.. tapi mengapa?? dan di saat suka mahupun duka kita, siapa yg akan ada di sisi kita? kawan atau keluarga, atau keduanya? tapi mengapa??

terlalu bnyk persoalan yg membutuhkan jawapan dari anda. jadi adakah anda betul2 mengenali diri anda?? fikir2 dan renungkanlah.. SIAPA KITA??

No comments:

Post a Comment